Wybuch zapalenia wątroby typu A związany z zieloną cebulą

W listopadzie 2003 r. Wykryto dużą epidemię zapalenia wątroby typu A wśród patronów jednej restauracji w Pensylwanii. Zbadaliśmy przyczynę wybuchu epidemii i czynniki, które przyczyniły się do jej bezprecedensowego rozmiaru. Metody
Dane demograficzne i wyniki kliniczne zebrano od pacjentów z laboratoryjnym potwierdzeniem wirusowego zapalenia wątroby typu A, a pracownicy restauracji zostali przebadani pod kątem zapalenia wątroby typu A. Przeprowadzono badanie kliniczno-kontrolne wśród patronów, którzy spożywali posiłki w restauracji między 3 października a 6 października 2003 r. Analiza sekwencji przeprowadzono na 315-nukleotydowym regionie wirusowego RNA wyekstrahowanego z próbek surowicy.
Wyniki
Z 601 zidentyfikowanych pacjentów, 3 zmarło; co najmniej 124 było hospitalizowanych. Z 425 pacjentów, którzy przypomnieli sobie o jednorazowej dacie w restauracji, 356 (84 procent) jadało tam od 3 października do 6 października. Wśród 240 pacjentów w badaniu kliniczno-kontrolnym, 218 zjadło łagodną salsę (91 procent), w porównaniu z z 45 z 130 kontroli (35 procent) (iloraz szans, 19,6, przedział ufności 95 procent, 11,0 do 34,9), dla których dane były dostępne. W sumie 98 procent pacjentów i 58 procent kontrolnych zgłosiło spożycie pozycji menu zawierającej zieloną cebulę (iloraz szans, 33,3, przedział ufności 95 procent, 12,8 do 86,2). Wszyscy pracownicy restauracji zostali przetestowani, ale nie zidentyfikowano nikogo, kto mógłby być źródłem wybuchu choroby. Sekwencje wirusa zapalenia wątroby typu A spośród wszystkich 170 pacjentów, którzy byli testowani, były identyczne. Łagodna salsa, która zawierała zieloną cebulę uprawianą w Meksyku, była przygotowywana w dużych partiach w restauracji i dostarczana wszystkim patronom.
Wnioski
Zielone cebule, które zostały najwyraźniej skażone przed przybyciem do restauracji, spowodowały ten niezwykle duży wybuch wirusa zapalenia wątroby typu A. Włączenie zanieczyszczonej zielonej cebuli w dużych partiach, które podano wszystkim klientom, przyczyniło się do rozmiarów ogniska.
Wprowadzenie
Wirus zapalenia wątroby typu A jest przenoszony drogą fekalno-oralną, poprzez bezpośredni kontakt z osobą zakażoną wirusem zapalenia wątroby typu A lub po spożyciu pokarmu lub wody skażonej wirusem. Zanieczyszczona żywność jest identyfikowana jako źródło transmisji dla mniej niż 5 procent przypadków zgłaszanych w Stanach Zjednoczonych.1,2 Rozpoznane ogniska zapalenia wątroby typu A występującego w żywności A występują zwykle, gdy jedzenie jest zanieczyszczone przez zarażonego pracownika usług gastronomicznych w punkcie sprzedaży lub service.3
W Stanach Zjednoczonych częstość występowania zapalenia wątroby typu A spadła do historycznie niskiego poziomu w ciągu ostatnich kilku lat.2 Jednak nawet wtedy, gdy transmisja w obrębie społeczności jest znacznie zmniejszona i żywność jest przygotowywana zgodnie z zalecanymi standardami higienicznymi, żywność importowana ze społeczności, w których przekazywanie wirus zapalenia wątroby typu A pozostaje powszechny może być źródłem narażenia. Wirus zapalenia wątroby typu A może pozostawać zakaźny na powierzchniach środowiska przez co najmniej jeden miesiąc, 4 i odnotowano przypadki zapalenia wątroby typu A spowodowane przez żywność skażoną podczas zbierania lub przetwarzania.5-10
listopada 2003 r. Lekarz klinicysta poinformował Departament Zdrowia w Pensylwanii o kilku przypadkach zapalenia wątroby typu A wśród mieszkańców hrabstwa Beaver w Pensylwanii. W ciągu ostatniego roku w hrabstwie odnotowano tylko jeden przypadek zapalenia wątroby typu A.
[patrz też: kiedy nie można oddać krwi, dofinansowanie do aparatu słuchowego, ibum ulotka ]
[patrz też: rehabilitacja domowa kraków, testosteron cena, ibum ulotka ]

0 thoughts on “Wybuch zapalenia wątroby typu A związany z zieloną cebulą”