Pojawienie się bisfosfonianów stanowi terapię zaawansowaną w chorobie Pageta, ale potrzebne są skuteczniejsze i dogodniejsze środki, aby zwiększyć przyleganie. Kwas zoledronowy, bisfosfonian podawany jako pojedyncza infuzja dożylna, może zaspokoić te potrzeby. Metody
W dwóch identycznych, randomizowanych, podwójnie ślepych, aktywnie kontrolowanych badaniach trwających 6 miesięcy, porównywano jedną 15-minutową infuzję 5 mg kwasu zoledronowego z 60-dniowym doustnym ryzedronianem (30 mg na dobę). Pierwszorzędowym punktem końcowym skuteczności była szybkość odpowiedzi terapeutycznej po sześciu miesiącach, zdefiniowana jako normalizacja poziomów fosfatazy alkalicznej lub redukcja o co najmniej 75 procent w całkowitym nadmiarze fosfatazy alkalicznej. Wyniki badań połączono.
Wyniki
Po sześciu miesiącach u 96,0 procent pacjentów otrzymujących kwas zoledronowy wystąpiła odpowiedź terapeutyczna (169 z 176), w porównaniu z 74,3 procentami pacjentów otrzymujących risedronian (127 z 171, p <0,001). Poziom fosfatazy alkalicznej normalizował się w 88,6 procentach pacjentów w grupie zoledronowej i 57,9 procentach w grupie rizedronianowej (P <0,001). Kwas zoledronowy był związany z krótszą medianą czasu do pierwszej odpowiedzi terapeutycznej (64 vs. 89 dni, p <0,001). Wyższe wskaźniki odpowiedzi w grupie otrzymującej kwas zoledronowy były zgodne we wszystkich grupach demograficznych, o ciężkości choroby i w podgrupach leczenia oraz ze zmianami w innych markerach obrotu kostnego. Skrócony wynik ogólny dotyczący komponentu fizycznego w 36-elementowym badaniu ogólnym dotyczącym krótkiego formularza ogólnego zdrowia, mierzącym jakość życia, znacznie wzrósł w stosunku do wartości wyjściowej w okresie trzech i sześciu miesięcy w grupie zoledronowej i różnił się znacząco od grupa rizedronianowa po trzech miesiącach. Wskaźniki bólu poprawiły się w obu grupach. W czasie obserwacji po badaniu (mediana, 190 dni) 21 z 82 pacjentów w grupie otrzymującej ryzedronian miało utratę odpowiedzi terapeutycznej, w porównaniu z z 113 pacjentów z grupy zoledronowej (P <0,001).
Wnioski
Pojedyncza infuzja kwasu zoledronowego powoduje szybsze, pełniejsze i bardziej trwałe reakcje w chorobie Pageta, niż codzienne leczenie risedronianem.
Wprowadzenie
Choroba Pageta kości charakteryzuje się dramatycznym wzrostem obrotu kostnego (zarówno powstawaniem, jak i resorpcją) w jednym lub wielu miejscach. Pomiar biochemicznych markerów obrotu kostnego służy do oceny aktywności choroby i monitorowania reakcji na leczenie. Około 2 procent populacji USA w wieku powyżej 60 lat cierpi na chorobę Pageta, tak samo jak do 6 lub 7 procent populacji osób starszych w Europie Zachodniej.2 Ból kości, deformacja szkieletu, złamania patologiczne, wtórne zapalenie stawów, powikłania neurologiczne , a głuchota, która może towarzyszyć tej chorobie, przyczynia się do znacznej chorobowości w starszej populacji.
Terapia bisfosfonianowa jest najczęściej stosowaną metodą leczenia choroby Pageta, często normalizującą biochemiczne markery obrotu kostnego i powodującą zastąpienie chaotycznej tkanki kostnej normalną płytkową kością. Bisfosfoniany mogą również zmniejszać ból kości.4 Obecnie stosowane doustne bisfosfoniany wymagają codziennego dawkowania doustnego. przez dwa do sześciu miesięcy, u pacjentów wymagających szybkiego leczenia przed i po leczeniu ze względu na bardzo niską biodostępność leków i pozostawania w pozycji pionowej przez co najmniej 30 minut po podaniu, w celu zmniejszenia ryzyka powikłań górnego odcinka przewodu pokarmowego
[więcej w: przychodnia paprocany kontakt, ibum ulotka, chirurgia plastyczna poznań cennik ]
[hasła pokrewne: rehabilitacja domowa kraków, testosteron cena, ibum ulotka ]

0 thoughts on “Porównanie pojedynczej infuzji kwasu zoledronowego z ryzedronianem w chorobie Pageta”