Ocaleni z dzieciństwa i młodzieży: podejście wielodyscyplinarne

Pięcioletni okres przeżycia wśród dzieci i młodzieży z nowotworem stale się poprawiał w ciągu ostatnich trzech dekad, od 55 procent w latach 1970 do 78 procent w latach 90. Ten sukces zwiększył populację osób, które przeżyły nowotwór u dzieci, do prawie 300 000 w samych Stanach Zjednoczonych. Według jednego szacunku, około na każde 450 młodych dorosłych w roku 2010 będzie osobą, która przeżyła raka. Ta statystyka przekłada się na trudną rzeczywistość: wiele osób, które przeżyły, ma podwyższone ryzyko przedwczesnej śmierci z powodu wtórnych nowotworów związanych z terapią lub z ciężką chorobą serca lub płuc. Ogólnie rzecz biorąc, prawie dwie trzecie tych, którzy przeżyli, ma co najmniej jedno przewlekłe zaburzenie jako powikłanie, a jedna trzecia ma poważne lub wyniszczające następstwa. W miarę starzenia się populacji wysokiego ryzyka problemy zdrowotne będą się pogarszać, stając się coraz większym wyzwaniem nie tylko dla onkologów, ale również dla lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, dorosłych i pediatrów, specjalistów medycznych, pielęgniarek, psychologów i fizjoterapeutów – nie wspominając już o pracownikach socjalnych i nauczyciele. Badanie osób, które przeżyły raka u dzieci, może przynieść ogromną dywidendę. Zdobyta wiedza często przekłada się na lepszą opiekę zdrowotną nad osobami, które przeżyły i może sugerować metody poprawy leczenia przyszłych pacjentów. Różne aspekty późnych skutków leczenia nowotworów u osób, które przeżyły raka wieku dziecięcego i młodzieńczego, zostały wspaniale opisane w licznych artykułach w czasopismach, ale niewiele obszernych monografii jest dostępnych na ten temat. Schwartz i jej współpracownicy zasługują na pochwałę za doskonałe drugie wydanie, które ma wiele wspólnego z tą luką.
Według redaktorów, wydanie to jest znacznie bardziej obszerne niż pierwsza edycja i z pewnością wykracza poza zasięg innych podręczników z tej dziedziny. Ci redaktorzy, podobnie jak inni przed nimi, postanowili przejrzeć późne niekorzystne efekty terapii według systemu narządów i rodzaju leczenia, ale nie według rodzaju pierwotnego raka, chociaż jeden rozdział dostarcza algorytmów późnych skutków dla konkretnych chorób złośliwych. Takie podejście przyniesie wyraźne korzyści badaczom klinicznym, którzy są obciążeni projektowaniem protokołów leczenia, ponieważ te same zestawy powikłań mogą wystąpić u pacjentów z różnymi typami nowotworów, przy założeniu, że ci pacjenci otrzymywali te same leki przeciwnowotworowe w tych samych dawkach. Jednak dostawcy opieki zdrowotnej lub osoby, które przeżyły raka, szukające informacji na temat konkretnych guzów, będą rozczarowane. Ten brak pogłębia uproszczony indeks podmiotowy. Chociaż książka ma 22 rozdziały, jej indeks zawiera jedynie 343 pierwotne nagłówki tematów, z których tylko 4 odnoszą się do konkretnych nowotworów. Typowe raki, takie jak ostra białaczka szpikowa, chłoniak nieziarniczy, nerwiak niedojrzały, mięsak Ewinga, mięśniakomięsak prążkowanokomórkowy, kostniakomięsak i guz zarodkowy nie są wymienione.
Pięć rozdziałów, które są szczególnie pouczające i które poleciłbym każdemu czytelnikowi to te dotyczące neuroendokrynnych powikłań terapii nowotworowej, powikłań ocznych spowodowanych leczeniem raka, niekorzystnych skutków leczenia nowotworów na słuch, efektów sercowo-naczyniowych terapii przeciwnowotworowej i skutków późnego przewodu pokarmowego i wątroby . Większość rozdziałów podzielono na sekcje dotyczące patofizjologii, objawów klinicznych, wykrywania i badań przesiewowych oraz zarządzania ustalonymi problemami Niektórzy czytelnicy mogą uważać, że szczegółowy zakres patofizjologii nie jest niezbędny do zrozumienia multidyscyplinarnego podejścia do opieki nad chorymi na raka u dzieci, ale uważam, że te sekcje są odświeżające i wysoce uzupełniają czysto kliniczne aspekty każdego rozdziału.
Mimo że ta książka jest najbardziej obszerna tego typu publikowana do tej pory, przyszłe wydania można poprawić, dodając rozdziały dotyczące powszechnych nowotworów u dzieci i młodzieży, takich jak białaczka, guz mózgu, chłoniak, nerwiak niedojrzały i rak kości – wszystkie z nich wymagają intensywnej chemioterapii, z napromienianiem lub bez niego. Przydatny byłby również rozdział dotyczący farmakogenetyki, ponieważ ogromna większość powikłań związanych z leczeniem jest związana z czynnikiem gospodarza, który był przedmiotem intensywnych badań w ostatnich latach.
Schwartz i jej współpracownicy powinni być pogratulowani za skompilowanie i edycję tej bardzo potrzebnej książki. Bez wątpienia będzie to główny zasób dla klinicystów, którym powierzono opiekę nad chorymi na raka i onkologami dziecięcymi, którym powierzono zadanie opracowania protokołów terapeutycznych.
Ching-Hon Pui, MD
Szpital naukowy St. Jude Children s Hospital, Memphis, TN 38105
ching-hon. [email protected] org
[więcej w: laser biostymulacyjny, medycyna estetyczna warszawa ursynów, przychodnia paprocany kontakt ]