Endowaskularna naprawa tętniaka aorty brzusznej

Długoterminowe rokowanie po skutecznej naprawie tętniaka aorty brzusznej jest związane z obecnością i stopniem występowania choroby tętnic wieńcowych.1 Blankensteijn et al. (Wydanie 9 czerwca) 2 wykazało, że korzystna reakcja na naprawę wewnątrznaczyniowa w porównaniu z operacją otwartą po 30 dniach uległa rozproszeniu po roku.
Ryc. 1. Ryc. 1. Prognozy długoterminowe po naprawie tętniaka aorty brzusznej, w zależności od obecności lub braku choroby tętnic wieńcowych. Spośród 396 pacjentów z tętniakiem aorty brzusznej przedoperacyjna obecność wywołanego stresem niedokrwienia mięśnia sercowego podczas echokardiografii dobutaminowej wiązała się z gorszym rokowaniem odległym (p <0,001).
Przeanalizowano 396 pacjentów z tętniakiem aorty brzusznej (57, którzy przeszli naprawę wewnątrznaczyniową i 339, którzy poddali się otwartej naprawie) dla długoterminowego rokowania w odniesieniu do obecności lub nieobecności oraz stopnia choroby wieńcowej (Figura 1), ocenianej przez liczbę zaburzeń wywołanych stresem niedokrwiennym ruchów ściennych wyznaczonych przy użyciu modelu 16-segmentowego podczas echokardiografii dobutaminowej. W trakcie mediany obserwacji trwającej 2,8 roku zanotowano 74 zgony z przyczyn sercowych i 109 zawałów mięśnia sercowego. Analiza regresji wieloczynnikowej Coxa, korygująca rodzaj operacji i czynniki ryzyka sercowego (wiek i obecność lub brak dławicy piersiowej, zawał mięśnia sercowego, cukrzyca, niewydolność serca i udar) wykazała, że rokowanie było związane z występowaniem zaburzeń niedokrwiennego ruchu ściany (współczynnik ryzyka, 2,54, przedział ufności 95%, 1,70 do 3,79) oraz wzrastający zakres takich zaburzeń (współczynnik ryzyka, 3,37, przedział ufności 95%, 2,11 do 5,40), natomiast rodzaj naprawy tętniaka nie był związany z długością czas przeżycia (współczynnik ryzyka, 0,82, przedział ufności 95%, 0,45 do 1,50).
Ponieważ długotrwały wynik po skutecznej naprawie tętniaka aorty brzusznej jest związany z chorobą wieńcową, istotne znaczenie ma agresywne leczenie.
Olaf Schouten, MD
Erasmus Medical Center Rotterdam, 3015 GD Rotterdam, Holandia
Jeroen J. Bax, MD, Ph.D.
Leiden University Medical Center, 2300 RC Leiden, Holandia
Don Poldermans, MD, Ph.D.
Erasmus Medical Center Rotterdam, 3015 GD Rotterdam, Holandia
d. [email protected] nl
3 Referencje1. Uczestnicy badania małego tętniaka w Wielkiej Brytanii. Długoterminowe wyniki natychmiastowej naprawy w porównaniu z nadzorem małych tętniaków aorty brzusznej. N Engl J Med 2002; 346: 1445-1452
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Blankensteijn JD, de Jong SECA, Prinssen M, i in. Dwuletnie wyniki po konwencjonalnej lub wewnątrznaczyniowej naprawie tętniaków aorty brzusznej. N Engl J Med 2005; 352: 2398-2405
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Kertai MD, Boersma E, Westerhout CM, i in. Związek pomiędzy długotrwałym stosowaniem statyny a umieralnością po udanej operacji tętniaka aorty brzusznej. Am J Med 2004; 116: 96-103
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Odpowiedź
Autorzy odpowiadają: Dr Schouten i współpracownicy przedstawiają wyniki badań obserwacyjnych, które na pierwszy rzut oka wydają się wspierać nasze odkrycia Zgadzamy się, że rokowanie u pacjentów poddawanych zarówno metodom chirurgicznej naprawy tętniaka aorty brzusznej jest istotnie uzależnione od ich wcześniejszego ryzyka sercowego. Jednak odkrycia przedstawione przez dr Schoutena i jego współpracowników nie wyjaśniają różnicy umieralności obserwowanej w naszym randomizowanym badaniu po pierwszym miesiącu pooperacyjnym wśród pacjentów, którzy przeszli naprawę otwartą lub wewnątrznaczyniową. Wnioskowanie, że metoda chirurgiczna nie miała wpływu na wynik, jest problematyczne w przypadku nierandomizowanych porównań, ponieważ wyniki mogą być obciążone błędem selekcji spowodowanym na przykład przedoperacyjną echokardiografią dobutaminową. Bardziej rozległe zaburzenia niedokrwiennego ruchu ściany mogą prowadzić do preferencyjnego stosowania naprawy wewnątrznaczyniowej. W naszym badaniu wszyscy pacjenci pasowali do obu terapii. Analiza wieloczynnikowa nie może w pełni skorygować wszystkich potencjalnych czynników zakłócających. Jednakże zgadzamy się z dr Schoutenem i współpracownikami, że leczenie choroby niedokrwiennej serca i agresywne postępowanie z czynnikami ryzyka są niezwykle ważne w próbie utrzymania potencjalnej niewielkiej korzyści z mniej inwazyjnej operacji chirurgicznej.
Jan D. Blankensteijn, MD
Radboud University Nijmegen Medical Center, 6500 HB Nijmegen, Holandia
j. [e-mail chroniony] umcn.nl
Diederick E. Grobbee, MD