Bezpośrednie inhibitory trombiny ad 8

Jedynym wyjątkiem wydaje się być desyrudyna, która może być zalecana do profilaktyki u pacjentów poddawanych zabiegowi wymiany stawu biodrowego. Leczenie założonej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej
Początkowe leczenie
Badania fazy 2 za pomocą rekombinowanej hirudyny i melagatranu konsekwentnie sugerowały podobną skuteczność i bezpieczeństwo DTI w porównaniu ze standardowym leczeniem heparyną drobnocząsteczkową i antagonistami witaminy K w początkowym leczeniu żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej.54,55 W fazie trzeciej trombina Inhibitor w badaniu żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej (THRIVE), pacjenci z zakrzepicą żył głębokich byli losowo przydzielani do otrzymywania doustnego podawania ximelagatranu lub początkowego leczenia enoksaparyną podskórną w połączeniu z warfaryną. 51 Ximelagatran był tak samo skuteczny jak leczenie skojarzone i częstość powikłań krwotocznych były podobne. Jednak poziomy aminotransferazy alaninowej zwiększyły się ponad trzykrotnie w stosunku do górnej granicy normy u 9,6% pacjentów otrzymujących ximelagatran iu 2,0% pacjentów leczonych kombinacją enoksaparyny i warfaryny. Tak więc doustny ximelagatran był równie skuteczny w leczeniu żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej bez potrzeby monitorowania, ale obawiano się o bezpieczeństwo, biorąc pod uwagę wzrost aktywności enzymów wątrobowych.
Długoterminowa wtórna profilaktyka
Po sześciu miesiącach leczenia antagonistami witaminy K u pacjentów z żylną chorobą zakrzepowo-zatorową występuje od 5 do 7 procent ryzyko nawrotu w pierwszym roku po odstawieniu. 56 Dlatego zalecono długotrwałe leczenie pacjentów z wysokim ryzykiem nawrotu. Przedłużona profilaktyka za pomocą ximelagatranu była porównywana z placebo przez 18 miesięcy u pacjentów z chorobą zakrzepowo-zatorową, którzy byli leczeni antagonistami witaminy K przez co najmniej 6 miesięcy. 52 Ximelagatran znacząco zmniejszył częstość nawrotów żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej bez znaczącego zwiększenia częstości występowania poważnych lub niewielkie krwawienie. Jednak ximelagatran był związany ze znacznie zwiększoną szybkością podwyższonych poziomów aminotransferazy alaninowej (6,4 procent vs. 1,2 procent). Tak więc istnieje obawa o toksyczność wątrobową przy długotrwałym stosowaniu ksimelagatranu.
Trombocytopenia wywołana heparyną
Trombocytopenia wywołana heparyną jest niepożądaną reakcją na lek, w której pośredniczy układ immunologiczny, z klinicznymi objawami inicjowanymi przez przeciwciała skierowane przeciwko czynnikowi płytkowemu 4, który staje się celem antygenowym, gdy jest związany z heparyną. Ten kompleks 4-heparynowy czynnika przeciwciało-płytka krwi jest w stanie aktywować płytki krwi i może powodować zakrzepicę żylną i tętniczą. Chociaż natychmiastowe odstawienie heparyny jest obowiązkowe w tym stanie, strategia jest niewystarczająca, zważywszy na wysokie skumulowane ryzyko zakrzepicy podczas 30-dniowego podawania leku – do 53% bez leczenia przeciwzakrzepowego.57 Tak więc dla pacjentów z podejrzeniem lub potwierdzeniem małopłytkowość indukowana heparyną, zaleca się stosowanie alternatywnych antykoagulantów.57 Stosowanie DTI w tym stanie jest teoretycznie wspierane przez intensywną aktywność trombiny obserwowaną u tych pacjentów.57-59
Dwa DTI, lepirudyna i argatroban, zostały zatwierdzone w Stanach Zjednoczonych w odniesieniu do trombocytopenii wywołanej przez heparynę
[patrz też: laser biostymulacyjny, głęboka dysleksja, choroba raynauda leczenie ]